יום רביעי

לך לך כמה מזבחות בנה אברהם אבינו








כמה מזבחות בנה אברהם
שגרי"ז ענה ג' או ד' והיה אז ילד ואביו ר"ח הסביר אשר בפ' לך לך יש ג' משבחות א בשכם ב בעי וג חברון וד' בעקידה.
ובאמת במדרשים יש  דעות ג' או ד' מזבחות
וצ"ב במאי חולקים.
וכן רש"י (פ' בלק מביא ש אברהם עשה ד' מזבחות שכם בית אל חברון מוריה יצחק א' בבאר שבע  ויעקב ב' בשכם ובית אל)[1]
ובפיוט שבת הגדול לרבי יוסף טוב עלם כתב ג' מזבחות
וְלָמָּה נְתִינַת דָּמוֹ עַל הַמַּשְׁקוֹף וּשְׁתֵּי הַמְּזוּזוֹת
שֶׁהֵן שָׁלֹשׁ מִזְבְּחוֹת
בִּמְקוֹם רוֹאִים אוֹתָם לַחֲזוֹת
זֵכֶר שָׁלֹשׁ מִזְבְּחוֹת
שֶׁל אַב הֲמוֹן נִרְמָזוֹת
שֶׁבְּדָן[2] וּבֵית אֵל וְאֵלוֹן מוֹרֶה נֶחֱרָזוֹת
כתב הרמב"ם שאותו מזבח בנה אדם הראשון ושם הקריבו קין והבל ונח ושם עשה אברהם העקידה, ובו בנו דוד ושלמה המזבח בבית עולמים.
וצ"ע ולכאורה למה בנה נח מזבח מזבח בהר המוריה הלא כבר היה בנוי ולמה כתיב ויבן שם משבח. צ"ל שנפסל ע"י המבול. וזה צ"ע שהלא פליגי אי היה מבול בא"י ואמר רבי יוחנן שלא היה מבול בא"י ור"ל ס"ל שהיה מבול [זבחים קיג:]? וי"ל שלר"ל עשה נח מזבח חדש אבל לר" רק תקנו מפגם שנפסל, וחזר ותקנו [כמו המגיה ס"ת כאילו כתבו]
לפ"ז אברהם עשה רק ג' מזבחות ואחד רק תקנו, וזה פליגי אי חשיב תיקון לעשייה לכן רש"י פי' שעשה ור"י טוב עלם לא חשוב עשיה.
והנה גם במספר מתנת דם פליגי אי ג' או ד' ותלוי בהנ"ל.

צ"ע למה מנה רק


[1] את שבעת המזבחת - שבעה מזבחות ערכתי אין כתיב כאן, אלא את שבעת המזבחות, אמר לפניו אבותיהם של אלו בנו לפניך שבעה מזבחות, ואני ערכתי כנגד כולן.
אברהם בנה ארבעה (בראשית יב, ז) ויבן שם מזבח לה' הנראה אליו, (שם יב, ח) ויעתק משם ההרה וגו', (שם יג, יח) ויאהל אברהם וגו' ואחד בהר המוריה.
ויצחק בנה אחד (שם כו, כה)  וַיַּעַל מִשָּׁם בְּאֵר שָׁבַע:  וַיֵּרָא אֵלָיו יְקֹוָק בַּלַּיְלָה הַהוּא וַיֹּאמֶר אָנֹכִי אֱלֹהֵי אַבְרָהָם אָבִיךָ אַל תִּירָא כִּי אִתְּךָ אָנֹכִי וּבֵרַכְתִּיךָ וְהִרְבֵּיתִי אֶת זַרְעֲךָ בַּעֲבוּר אַבְרָהָם עַבְדִּי: וַיִּבֶן שָׁם מִזְבֵּחַ וַיִּקְרָא בְּשֵׁם יְקֹוָק וַיֶּט שָׁם אָהֳלוֹ וַיִּכְרוּ שָׁם עַבְדֵי יִצְחָק בְּאֵר:
 ויעקב בנה שתים; אחד בשכם ואחד בבית אל:
רש"י פרשת בלק
[2] והרש"ש הקשה למה כתב דן וט"ס הוא וצריך לומר חברון [ולי נראה שצ"ל שכם]


אין תגובות:

Counter